söndag 6 november 2011

Afternoon tea - English style

Det är lördag eftermiddag och jag står tillsammans med John och tittar på människorna som passerar på Oxford Street. Vi möter upp med Slavi och Helen, och tillsammans tar vi oss igenom massan av människor och svänger in på en liten sidgata där lugnet omedelbart lägger sig. Planen är traditionellt afternoon tea på John's klubb. Vi är alla propert klädda, inga jeans eller trainers är tillåtna så framme är den enkla, svarta klänningen och en ledig kavaj.

Vi slår oss ner vid ett fönster, sjunker ner i de mjuka fotöljerna och tar en titt på menyn. Beställer in te och sitter ett bra tag och diskuterar allt mellan himmel och jord. Skvallar, berättar stories, diskuterar vetenskap och annat viktigt och oviktigt. Under tiden vi är där existerar inte världen utanför. Trots dess närhet till Oxford Street är det ett perfekt lugn; man blir inte störd men det hörs alltid att någon annan är där, att andra sällskap är i närheten. Porslinet är vackert, sällskapet fantastiskt och jag låter mig slukas in i det hela, låter mig glömma den långa veckan jag har bakom mig med en extra stress dipp under onsdagen. Afternoon tea är klart underskattat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar