måndag 22 mars 2010

Språkbakis

Det är väldigt mycket som hinner flyga förbi i mina tankegångar just nu. En hel del rör prioriteringar, framtiden, nya vanor och inspiration, men flest tankar gäller nog ändå språk. Till och från har jag känt ett mindre språkkaos i huvudet som mestadels inkluderat svenska och engelska men ibland även franska. Nu efter en helg då jag har hängt en hel del med utbytesstudenter har saken inte förbättrats direkt. Jag pratar med dem på engelska, men slänger in både svenska och franska med jämna mellanrum. Eftersom hälften av dem pratar franska av olika anledningar så hoppar man över till det tillfälligt och sen byter man raskt till svenska för att det är några som vill lära sig.

Ju mer engelska jag pratar desto säkrare känner jag mig med den, och bra är väl det. Att redan nu bli helt slut av att använda andra språk än sitt modersmål känns som en bra uppvärmning inför Englandsflytten. Jag börjar dessutom bli nyfiken på tyska, något som grundar sig i en frustration över att inte kunna säga något vettigt men ändå förstå brottstycken. Jag. Vill. Kunna. Uttrycka. Mig.

Jag är glad att man kan byta språk på T9. Jag är glad att jag är bekväm i flera språk än mitt modersmål. Men jag vill kunna mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar