torsdag 28 januari 2010

En tjej med ambitioner

Under hälften av den här veckan har jag jobbat på en skola jag varit på en gång förut. Då jag vikarierar för samma lärare så har jag redan träffat eleverna en gång och allt det där. Jag skulle ha varit där i slutet på förra veckan, men blev själv sjuk. När jag nu kom tillbaka fick jag höra att de istället hade haft min klasskompis från EG.

Det var ju ett lustigt sammanträffande att det var just han. Och att eleverna kom på det. När jag hade dem idag var det en av dem som frågade "Har du skrivit till honom på Facebook nu?" Nej, det hade jag inte. "Vad tycker du om honom?" Jag har inte träffat honom på tre år (men uppenbarligen såg han mig på stan för någon vecka sen, enligt eleverna), så jag har ingen direkt uppfattning. Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig reflekterat så mycket över det, allra minst när jag står och ska hålla mattelektion. "Han sa att du var en tjej med ambitioner, hur känns det?"

Vänta nu här. Han sa att jag var en tjej med ambitioner. Visst, det kan jag gå med på. Det fick mig till och med att le. Men jag tror knappt jag har pratat med honom alls sen nian och vi pratade inte så mycket då heller. Vi är inte vänner på Facebook. Vad grundar han det på? Rykten? Om det nu är rykten, betyder det iaf att det snackas om mig. Om ryktena i sin tur ska ge den uppfattningen lär de vara ganska positiva. Om han baserar det på vad han såg i nian kanske det var att lita på gamla uppgifter.

Det är fascinerande det där hur man skapar sig uppfattningar om folk som man inte känner så bra. Rent allmänt uppfattar jag det som att första intrycket av mig, som baseras mestadels på utseende, är att jag är yngre än vad jag är. När man däremot har lärt känna mig, eller pratat med mig ett tag, så tippar det över och åldersgissningen faller lite över min egentliga ålder. Å andra sidan är detta min uppfattning om andras uppfattningar. Det hela är otroligt subjektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar