lördag 20 februari 2010

Flytt i förberedelse

En av hyllorna högst upp i vår tvättstuga har jag ockuperat. Där kan man hitta ett martiniglas, kaffekoppar från Filippa K-serien, espressokoppar från dito, salladsbestick, en samlartallrik, skålar, vinglas, en uppsättning snapsglas (som kom med texten "En skåning måste dricka snaps!") och en champagnevisp. Jag återvänder till den hyllan då och då, antingen för att plocka ut något och sedan stoppar tillbaka det igen eller bara för att kolla på det. Jag avundas mina vänner som skriver om deras jakt på lägenhet och sedan hur de letar efter sängkläder, kuddar, inredningsdekorationer och porslin. Jag upptäcker mig själv med att beundra Indiskas temuggar, sukta efter vardagsglas från Duka eller ta en sväng om NKs porslinsavdelning bara för att drömma mig bort en stund.

Jag vill så gärna fixa och dona med allt det där. Jag vill så gärna komma till den punkten att jag plockar ner allt från hyllan och lägger i en flyttlåda av kartong. Men om jag flyttar utomlands för att studera, är det då värt att lägga ner alla drinkglasen som står i köket? Eller espressokopparna? Är det då lönt att låta två vackra vinglas få följa med i ett flyttlass? Jag vet inte. Men jag hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar