onsdag 25 november 2009

Jag gillar bildarkiv

IMG_0459 IMG_0165 IMG_0181 IMG_0207 IMG_0409

Jag hittade ett par gamla bilder, från våren 2007. Det här var dagarna efter jag hade fått min systemkamera, och jag smög runt i lägenheten i Åre och njöt. Jag njöt av ljudet av slutaren, av kamerahusets bekväma tyngd i handen och av färgspelet i bilderna. Vad som helst var plötsligt värt att fånga på bild. Att hela lägenheten lystes upp av vårsolen som strömmade in genom fönstren gjorde inte saken värre.

När jag tittar på dem idag kommer jag att tänka på Åre. På de underbara sängarna, de välbekanta backarna och pisterna, ibland till och med liftvärdarna, och stämningen. Lugnet, myset. Framförallt dagarna fram till annandag jul, innan alla ‘extrema’ party-människor kommer. När det är familjer och kompisgäng som åker upp för att åka skidor, för att njuta av backarna, för att stå i pisten från start till slut. Att trycka på, att känna accelerationskraften i svängarna, känna hur skidorna skär snön och, med lite tur, få ett och ett annat åk i pudersnö. De åken som är på morgonen, med ett tunt lager puder på räfflorna från pistmaskinen. Det är njutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar