måndag 16 november 2009

Ytligheter

Man har vissa perioder då man tänker mer på det ytliga. Det kan vara allt ifrån vilka anteckningsböcker man drömmer om att få skriva i till vilka outfits som finns att tillgå för vardag och fest. Jag och Mamma åt lunch på stan, och avrundade med att kolla i ett par butiker. Inne på Akademibokhandeln gick jag och strök över filofaxernas skinnpärmar och suktade över block från Whitelines. Jag har länge tyckt att just Akademibokhandeln har ganska tråkigt och smalt utbud av anteckningsböcker, men på deras flagship store hittade jag en riktig guldgruva. Drömmande fingrade jag på ett anteckningsblock med svart skinnpärm som skulle fungera väldigt bra som idébok. Jag vet inte riktigt varför, men jag har fått en riktig fäbless för anteckningsböcker. Ofta har jag en idé om hur jag vill att de ska se ut i förväg, sen ränner jag runt hela stan på jakt efter dem. Överallt möts man av de lyxiga Moleskine eller vackra Paperback(tror jag de heter) som man gärna skulle kasta sig över, trots att de inte uppfyller alla krav och plånboken inte klarar av det.

Efter träningen har trenden fortsatt. Jag har putsat skor och fick också ett plötsligt infall att prova klänningar. De närmsta veckorna har jag middag/mingel att gå på och jag gillar att i förväg bestämma vad jag ska ha på mig. Jag plockar fram två av mina favoritklänningar. I tur och ordning provar jag dem, letar runt lite i smyckesskrinet efter passande accessoarer och sticker fötterna i ett par klackskor. Jag tittar i spegeln. Klänningen har visserligen ganska långa ärmar, men de ger endast ett skenheligt intryck av att klänningen ska vara prydlig. Den är definitiv av den kortare typen, utan att vara jobbigt högt skuren. Urringningen däremot. Jag vet inte hur mycket andra tänker på det. Jag tänkte inte så mycket på det vid första anblicken. Men det tog inte lång tid innan jag insåg att det bara var att välja underkläder med omsorg. Denna klänning har jag använt många gånger. Den passar de flesta gånger. Det enda jag nu saknar är de skyhöga Jimmy Choo-skorna jag provade på H&M idag. De kommer döda fötterna. Man kommer frysa. Men de är också riktigt snygga, har en förvånansvärt snäll vinkel med tanke på stiletten och lyfter figuren. Säg vad ni vill om att ens tycke om vad som är snyggt eller inte är baserat på samhällets könsroller, det bryr jag mig inte om. De är snygga. De förlänger benen. De kan lyfta självförtroendet till nya höjder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar