söndag 15 november 2009

The Rydberg Tribune pennfäktar

Jag följer min gamla gymnasieskolas inofficiella skoltidning, The Rydberg Tribune. Det är en tidning med artiklar som verkligen får mig att vilja återvända. Förmågan att vända och vrida på saker så att det som skulle kunna presenteras väldigt kort och simpelt istället fylls ut till en välskriven och underhållande text. I ett av deras inlägg på "Chique"-sidan blommar det upp en intensiv debatt om vad som är definitionen på en man och huruvida modesidan och tidningen är ensidiga eller inte. Det är en konversation med fulla namn utskrivna, konkreta exempel när den väl kommer igång och en efterfrågan av konstruktiv kritik så att tidningen ständigt ska förbättras. Kommentarerna är långa och även i dessa (eller, majoriteten av dem) fortsätter i samma stil som artikeln.

Kalla det snobberi om ni vill. Jag gillar det. Jag saknar det. Jag ler när jag läser det. Just detta lilla ordtrollande påmindes jag av när en god vän skrev en kommentar på allas vårt Facebook. Något som skulle kunna kallas att man gör meningen krångligare men som mest gör det hela snyggare, smartare och stiligare. Det står i bjärt kontrast till det jag matas med på syntaxföreläsningarna: "Someone should kick George." Jag vill tillbaka till dit. Vill tillbaka till miljön, till människorna och viljan att prestera. Och dit ska jag, var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar