tisdag 1 december 2009

December

Årets första decemberdag börjar lida mot sitt slut. När jag promenerade hemåt från Hötorget runt halv nio vände jag blicken upp mot mot skyn och såg en fullmåne pryda det i övrigt svarta täcket. Temperaturen har sjunkit rejält från gårdagen och trots en varmare tröja under vinterjackan så kröp kylan sig in på skinnet. Min första tanke var inte "Usch, det är kallt" som annars är standard. Istället letade sig ett litet leende fram. Kylan kom lagom till december. Äntligen börjar det bli kallt, efter en väldigt intetsägande senhöst.

När jag promenerade Kungsgatan ner var det flera saker som fladdrade förbi i tanken. Jag mös över julbelysningen som hängde tvärs över vägen, avundades alla människor som var på väg till eller från bion och kikade nyfiket i de skyltfönstren jag passerade. Julen gjorde sig lagom påmind. Jag anar att den nalkas, men till skillnad från andra år har jag inte fått panik för att den börjar med full fart alldeles för tidigt i sann kommersiell anda. Troligen har den gjort det, men jag har vägrat att se det.

Här hemma unnar jag mig en kopp te och några pepparkakor. Det är trots allt december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar