tisdag 18 augusti 2009

Att bolla ideer

Jag jobbar med mitt Personal Statement. Jag tycker att det är svårt, men samtidigt lite kul när jag får pli på språket, på samma sätt som att skriva Personligt Brev. Å andra sidan så är detta snäppet svårare, av två anledningar:

1. Det är på engelska. Visserligen kan jag språket bra, men det är inte mitt modersmål.
2. Det är inte till svenskar. Det betyder att man måste lära sig att marknadsföra sig på andras villkor.

Det sista är nog det absolut svåraste. Mitt Personliga Brev börjar jag få rätt bra koll på med struktur, vad jag ska ta upp och hur jag ska säga det. Däremot Personal Statement. Helt plötsligt är det andra egenskaper av mig som ska lyftas fram och förklaras. För en arbetsgivare i Stockholm kan det räcka med att säga vilka skolor jag har gått på så drar de resten av slutsatserna; nu ska jag istället på ett proffisionellt och positivt sätt måla upp den allmäna bilden av dem. Som tur är har jag min Pappa. Han har jobbat mycket utomlands, lyckats anpassa sitt språk och ordval att inte styras av Jantelagen och är dessutom duktig på att leta upp vad som är bra att ta med. Jag skrev ett utkast som jag var allt annat än nöjd med och satte mig och gick igenom det med honom efteråt. Vad har jag med, vad har jag glömt? Vad kan vara relevant och hur ska jag gå tillväga för att få det kort och konsist? Igår skrev jag om det. Det blev mycket bättre, språkbehandlingen höjdes ett snäpp och en röd tråd trädde fram. Eftesom jag tenderar att träna på kvällarna hann vi inte prata igenom det, men när jag kom hem låg det genomarbetat på min matbordsplats. Små anteckningar i texten och på baksidan feed back: vad var riktigt bra, vad jag ska bearbeta lite och vad jag har glömt. Det är underbart.

Det här med att bolla ideer är ganska underskattat. Flera gånger under gymnasietiden har jag bytt texter med kompisar, bett dem läsa igenom dem och kommentera. Det kan vara både från klassen, men även utomstående. Jocke och jag har blivit väldigt bra på det där med att bolla ideer. Allt från bloggdetaljer till samhällsdiskussioner och personliga brev. Nya infallsvinklar ger bredare perspektiv och kan hitta små detaljer du själv missar av att helt enkelt ha läst igenom det för många gånger. Om en nybliven gymnasieelev skulle fråga mig om tips till vad som är bra att tänka på skulle jag nog vilja betona det: våga byta texter med andra. Våga ge varandra feed back. Idag är det inte begränsat hur många som kan få de högsta betygen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar