söndag 30 augusti 2009

Två värmeljus.

Jag står längst ut på bryggan med kameran för ögat. Plötsligt hörs det ett välbekant splatt från vattnet, ett av typen då en fisk hoppar. Jag ser efter och ser en liten abborre som simmar runt. Jag följer den roat med blicken. Den hoppar igen och min lillebror kommer för att se vad det är jag fascineras av. Det tar inte lång tid innan han ser två-tre till som även de leker runt bryggan.

Det var otroligt skönt att komma ut till landet. Redan då vi klev ur bilen för att ta oss till båten hade jag varvat ner. På kvällen, efter middagen, brygger jag mig en stor kopp te och plockar fram dagboken. Ute på verandan står det två solstolar med en liten träbänk som bord emellan. Jag lägger en filt över den ena stolen, drar på mig en fleecetröja och ställer på bordet förutom tekoppen även två värmeljus. Jag kryper ihop med dagboken och pennan i högsta högg. Studerar en långben som vandrar på trappräcket och lyssnar på en mygga som surrar runt. Vinden susar i träden, på avstånd kan man höra grannarnas barn leka och innifrån hör man föräldrarna som sitter kvar vid matbordet. Det är en fantastisk kväll. Och jag var i stort behov av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar