onsdag 19 augusti 2009

Göm ansiktet och visa musklerna.

Jag tittar ytterst sällan på TV. Nu under friidrotts-VM är det dock flera saker jag vill se, men det kommer jag självklart inte på förrän i efterhand. Tack vare detta har jag (åter)upptäckt det fina med webb-TV. Som resultat var jag inne på tv4play, i jakt på ett av sprintkvalen. Medan klippet visas ser jag i marginalen "Logga in via Facebook för att kommentera".

Vänta nu, logga in via Facebook? Ska jag ge dem länk till min Facebooksida? Nästa klipp jag ser är det någon som har kommenterat. Man kan se en pytteliten version av profilbilden och förnamnet. Jaha, det var kanske inte farligare än så. Men då jag flyttar muspekaren över bilden kan jag plötsligt se hela namnet. Jag nämner det för Mamma och hon säger att det är ganska vanligt. Men vad hände med integriteten? Tänk om jag vill kommentera på TV4s klipp men bara kalla mig "Challe" eller "Charlotte"? Man kan visserligen på Facebook styra hur mycket man visar men det hindrar mig inte från att inte vilja lämna ut hela mitt namn. Jag vill kunna styra hur mycket jag visar från sida till sida, inte bara via Facebook.

- - -

Koeningsegg Groups säger att affären med GM om Saab Automobiles är i princip spikad. Journalister och Näringslivsdepartementet verkar inte riktigt hålla med utan väcker den ena frågan efter den andra. Det som alla grubblar mest över är den ekonomiska biten. I DI hade de en väldigt välskriven kommentar om det hela, som tyvärr inte går att länka till från deras hemsida om man inta har pernumerantuppgifter. Men att Koeningsegg Group skulle gå in med 6,5% och sedan lita på att resterande miljarder ska gå att låna in från diverse håll "på några månader" kan även jag som oinsatt förstå är väldigt luddigt. Det ska bli intressant att se vad det slutar någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar